Strona salus-jaworzno.pl wykorzystuje technologię cookies – krótkie pliki tekstowe będą przechowywane na komputerze internautów odwiedzających naszą stronę internetową.
Funkcja umożliwia zidentyfikowanie powracających użytkowników i pomaga lepiej dopasować prezentowane treści w przeglądarkach internetowych.
Informujemy, że wyłączenie technologii cookies utrudni korzystanie z naszej witryny lub może uniemożliwić jej poprawne działanie na Państwa komputerze.
salus
GIMNASTYKA KOBIET W CIĄŻY

Gimnastyka kobiet w ciąży

Ćwiczenia w trakcie ciąży mają duży wpływ na psychikę kobiety oraz pomagają w utrzymaniu sprawności układu krążenia, oddechowego i mięśniowego. W związku z tym, aktywne mamy są bardziej odporne na wysiłek w ciąży i podczas porodu oraz mają lepsze samopoczucie. Regularne uprawianie gimnastyki zwiększa przemianę materii, dzięki czemu kobiety mniej tyją. Przede wszystkim dzieci kobiet, które ćwiczyły w trakcie ciąży mają więcej punktów w skali Apgar od dzieci mam, które nie uprawiały gimnastyki. Ponadto u ćwiczących rzadziej zdarza się przedwczesny poród czy nieprawidłowe ułożenie dziecka.


Ćwiczenia w ciąży:

 –  zapobiegają powstawaniu żylaków i obrzęków,
 –  powodują wzrost pojemności płuc,
 –  zapewniają lepsze dotlenienie organizmu matki i dziecka,
 –  wzmacniają odporność,
 –  przeciwdziałają zaparciom, rozstępom i wiotczeniu skóry,
 –  pomagają w utrzymaniu prawidłowej filtracji nerek,
 –  zwiększają zakres ruchomości kręgosłupa i stawów biodrowych,
 –  uelastyczniają mięśnie miednicy i brzucha.


Wysiłek podczas gimnastyki powinno się stopniować, a ćwiczenia wykonywać w umiarkowanym tempie i wygodnych pozycjach oraz bez gwałtownych ruchów. Czas ćwiczeń wynosi 20-40 min, a po nich zalecany jest odpoczynek. Przed rozpoczęciem ćwiczeń kobiety powinny skonsultować się z lekarzem ginekologiem, aby wykluczyć ewentualne przeciwskazania.

GIMNASTYKA POPORODOWA

Gimnastyka poporodowa

Każda mama, która chce szybko wrócić do kondyncji fizycznej sprzed ciąży powinna rozpocząć systematyczne ćwiczenia.
Ćwiczenia można rozpocząć:
 –  po 4 tygodniach po porodzie fizjologicznym,
 –  po 6 tygodniach po cesarskim cięciu.


Uprawianie gimnastyki w trakcie połogu przyspiesza odnowę tkanek, wzmacnia ukłąd mięśniowy oraz poprawia ogólne samopoczucie. Ułatwiają sen i wypoczynek oraz przywracają figurę sprzed ciąży.
Cele ćwiczeń w okresie połogu:
 –  wzmocnienie mięśni brzucha, dna miednicy i kręgosłupa,
 –  usunięcie znużenia poporodowego,
 –  przyspieszenie obkurczania macicy,
 –  profilaktyka obniżania macicy i ścian pochwy oraz  mimowolnego moczenia,
 –  zapewnienie powrotu postawy ciała do stanu przedciążowego,
 –  podniesienie sprawności psychofizycznej.


Przeciwwskazaniami  do rozpoczęcia ćwiczeń są komplikacje poporodowe i porody operacyjne. Wówczas należy skonsultować się z lekarzem.